Verkenners

De verkenners van scouting Stadskanaal staan ook wel bekend als de Schotse groep.  Dit is een jongens groep van 11 t/m 15 jaar oud. Bijna iedere zaterdagmiddag hebben wij opkomst van 14:30 tot 16:30. Tijdens de opkomst doen wij leuke uitdagende scoutingactiviteiten zoals; leren vuur maken, knopen, kaartlezen, samenwerkingsspellen, EHBO en koken. Soms bouwen we ook een kabelbaan of trappersbaan (een soort hindernisparcours) waar de kinderen op/over kunnen klimmen.
Naast de opkomsten gaan wij ook een paar keer per jaar op kamp. Hier komen alle opkomsten en scoutingstechnieken weer samen, denk hierbij aan kaartlezen, knopen, vuur stoken, maar natuurlijk ook kamperen! Tijdens de eerste week van de zomervakantie gaan wij een week weg, soms ook naar het buitenland, zoals Duitsland, Denenmarken of Luxemburg. Naast zomerkamp doen wij tijdens de pinksterdagen ook mee aan het Noordelijk Pinksterkamp (NPK). Dit is een competitiekamp van alle noordelijke scoutinggroepen. Voorafgaand aan NPK hebben wij een voorbereidingsweekend (kleintje NPK). Daarnaast hebben we in het begin van het seizoen een regioweekend met scoutinggroepen uit de buurt, denk hierbij aan Veendam, Winschoten, Ter Apel en Pekela.
Klinkt dit uitdagend en leuk en ben je enthousiast geworden. Kom dan vooral langs op de zaterdagmiddag of stuur een mailtje!

Padvinsters

scouting voor meiden tussen de 11 en de 15 jaar

Padvindsters

Iedere zaterdagmiddag houden de padvindsters hun opkomst. Tijdens deze opkomst worden er ontzettend veel activiteiten gedaan! Er wordt ontzettend gevarieerd tussen het soort activiteiten, dit kan van alles zijn. Voorbeelden zijn: stoken en koken op houtvuur, spelletjes, tochttechnieken, uitdagende kampeertechnieken, creatieve activiteiten, pionieren en nog allerlei verschillende skills leren. Ook hebben we regelmatig thema’s verbonden aan een opkomst, zoals Expeditie Robinson of carnaval. Daarnaast hebben we zo nu en dan ook een uitje, voorbeelden hiervan zijn dierentuin Wildlands of naar de imker. Heel veel leuke dingen dus!

Elke opkomst start met een gezamenlijke opening, de padvindsters hijsen dan hun eigen vlag, terwijl de verkenners (jongens-scouts) ook hun vlag hijsen. Een padvindster zegt dan de padvindsterwet op. Aan het eind van de opkomst wordt de vlag weer gestreken.

De groep padvindsters is opgedeeld in patrouilles. Deze bestaan uit maximaal 7 meiden. De oudste en meest ervaren padvindsters zijn de patrouilleleidster (PL)  en assistent-patrouilleleidster (APL). De PL en APL helpen de andere meiden van de patrouille om dingen te leren en ze hebben de leiding over de patrouille wanneer ze samen activiteiten ondernemen. Ontzettend leerzaam dus.

Alle geleerde vaardigheden, zoals kamperen, stoken en koken en EHBO gebruik je als we op kamp gaan. We gaan een aantal keren per jaar op kamp. Soms is dat een kamp op het eigen terrein, soms is dit een kamp met de regio op een scoutingterrein in de buurt. In de zomer gaan we vaak een volledige week weg, soms ook naar het buitenland! Afgelopen jaar zijn we op zomerkamp gegaan in Denemarken en het jaar daarvoor in Duitsland. Elk jaar met Pinksteren gaan we naar het Noordelijk Pinksterkamp (NPK). Dit is een super groot kamp met ongeveer 4000 scouts waar er in wedstrijdvorm wordt gestreden wie er het beste kan bouwen/knutselen/kamperen.

Als je een keer wilt kijken bij onze opkomst, kan dit iedere zaterdag middag. De opkomst begint dan om 14.30 en eindigt om 16.30.

Zaterdagmiddag: 14:30-16:30

E-Mail padvinsters: pagistagroepstadskanaal@hotmail.com