Bevers

wij zijn bevers, en wat bevers doen doen we samen

De bevers beginnen hun opkomst altijd met het hijsen van de vlag, het opzeggen van de beverwet en het zingen van ons openingslied. Daarna heeft de leiding een leuke opkomst bedacht. Dit kunnen thema opkomsten zijn, zoals een echte scoutingopkomst (knopen en vuur maken), een spelletjesopkomst of andere leuke thema’s. Als de opkomst is afgelopen halen we de vlag weer naar beneden en zingen we ons sluitingslied.

Naast de opkomsten mogen onze bevers ook mee op kamp. We hebben meestal 2 keer in het jaar beverweekendjes. Dit houdt in dat de bevers in het gebouw 1 nachtje blijven slapen en allerlei leuke dingen gaan doen. Ook is er 1 keer in het jaar een groot kamp en dat heet het NPK (Noordelijk Pinksterkamp). Hier gaan veel bevergroepen uit Groningen, Friesland en Drenthe met elkaar op kamp. Alle andere speltakken zoals de Welpen zijn ook aanwezig op hetzelfde terrein maar hebben een ander thema en een andere plek. Dit kamp duurt 2 nachten en 3 dagen en hier leven de bevers het hele weekend in een leuk thema. Ze doen allerlei leuke spelletjes en leren hier ook nog van alles van. Als afsluiting van het scoutingjaar is er elk jaar een zomerkamp.

De bevers spelen in het thema van het dorp Hotsjietonia en gebruiken hierbij hun fantasie. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van de kinderen. In het dorp Hotsjietonia wonen allerlei verschillende mensen, waaronder Stuiter. Stuiter is een bever die dezelfde groei en ontwikkeling doormaakt als de bevers in een groep. Stuiter is een androgyn figuur, zodat zowel jongens als meiden zich met Stuiter kunnen identificeren.

In het dorp Hotsjietonia maken de bevers allerlei avonturen mee en leren ze van alles en nog wat. Ze knutselen en zingen met Keet en Fleur Kleur, ze leren dingen over de natuur bij Bas Bos en Rebbel, ze horen over andere landen bij Sterre en Steven Stroom, komen tot rust bij Noa en gaan koken met Rozemarijn. Ook met Professor Plof en Stanley Stekker is er altijd wat te beleven. De verschillende activiteitengebieden (verzamelingen van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen) zorgen ervoor dat er veel variatie in het programma zit en kinderen elke week iets anders doen. De vaardigheden die kinderen bij de bevers opdoen, worden uitgebouwd bij de welpen zodat kinderen zich continu blijven ontwikkelen. Dit wordt bij Scouting de 'doorlopende leerlijn' genoemd.

Bij het openen word er door de bevers een beverlied gezongen, die is hieronder te vinden als video, dit zingen gebeurd in het hele land met hetzelfde nummer.

de bevers zijn allemaal tussen de 5 en 7 jaar oud, de opkomsten van de bevers vinden op zaterdagochtend van 9:30 tot 11:30 plaats.

Het Beverlied

het beverlied